Vigtig information om betaling med betalingskort

Nye regler fra 4. januar 2021 om to-faktor-godkendelse

 

Der er kommet nye sikkerhedskrav fra EU, når du handler på nettet. Når du skal betale med dit betalingskort, vil du blive ført over på en sikkerhedsside. Her skal du bekræfte din identitet. Her kan du blive mødt af enten:

  • At skulle indtaste en SMS-kode. Nets sender koden til dig, den skal du bruge, når du skal godkende dine betalinger med betalingskort.

  • At skulle indtaste koden fra NemIDs nøgleapp eller nøgleviser. (Vær opmærksom på, at du ikke længere kan anvende papkortet til at godkende kortbetalinger på nettet.)

Betaler du med MobilePay er der allerede to-faktor-godkendelse på dit køb. Derfor møder du ikke yderligere to-faktor-godkendelse.

 

Sådan betaler du på nettet med den nye sikkerhedsløsning på Dankort

 

Tips og tricks til betaling med to-faktor-betaling

 

Har du valgt SMS-kode?

Har du endnu ikke oprettet dit mobilnummer og en personlig kode, kan du gøre det via Nets HER. Du skal kun oprette første gang du skal godkende en betaling online. 
Når du har oprettet dit mobilnummer og din egen kode hos Nets, vil du få en SMS fra Nets med en engangskode, den skal du indtaste sammen med en personlig kode.

Har du valgt NemID?

Godkender du dit køb hos JustMore.dk via NemID bliver du bedt om at indtaste dit NemID brugernavn og din adgangskode. Indtast koden fra din nøgleviser eller NemID-app.
(Du kan ikke længere bruge dit NemID nøglekort af pap til at godkende køb, når du handler online. Har du ikke en smartphone, kan du købe en NemID-nøgleviser hos Nets eller du kan få tilsendt en engangskode via SMS.)

 

Handler du på JustMore.dk på din computer?

Kommer der en fejlmeddelelse, når du prøver at gennemføre din ordre, prøv at opdatere siden ved at trykke F5 øverst på tastaturet. Virker det ikke kan du prøve at klikke i det felt, hvor du har skrevet hjemmesideadressen og trykke på ENTER, så bliver siden indlæst igen.

 

Hvorfor er det ikke alle handler, jeg skal lave to-faktor-godkendelse på?

Handler du for under 225 kr. (det svarer til 30 euro), skal du ikke to-faktor-godkende ordren. Dog skal hver femte betaling godkendes.

 

Bliver kortet afvist?
Forsøger du at betale med et betalingskort du har gemt og bliver du afvist, skal du fjerne kortet og tilføje det igen. Nu bliver kortet godkendt med Nets to-faktor-godkendelse og du kan gennemføre betalingen.

 

Kan jeg have flere betalingskort på ét telefonnummer?
Ja, det kan du godt. Du skal oprette et kodeord til hvert kort, du kan dog godt genbruge det samme kodeord, hvis du vil.

 

Er ordren gået igennem?

Er du i tvivl om din ordre er gået igennem anbefaler vi, at du ser om du har modtaget en ordrebekræftelse på mail. (Den kan godt være kommet i dit spamfilter).

 

Aktiver to-faktor-godkendelse under et køb via SMS:

  1. Indtast dine kortoplysninger og godkend betalingen
  2. Du bliver ledt hen på en betalingsside og bedt om at logge ind med dit NemID
  3. Log ind med dit NemID
  4. Indtast det mobilnummer du vil knytte til dit/dine betalingskort
  5. Nets sender en SMS med en engangskode, den skal du indtaste sammen med et personligt kodeord
  6. Bekræft igen med dit NemID, at nummeret skal tilknyttes kortet
  7. Efter tilmeldingen får du en engangskode via SMS til din mobiltelefon. Du skal forbinde koden og dit kodeord på det skærmbillede, som kommer frem i forbindelse med din handel
  8. Afslut handlen

Du skal bruge NemID første gang du tilmelder dig. Du skal også bruge det, hvis du vil ændre dit telefonnummer der er tilknytte kortet.

 

Aktiver 2-faktor godkendelse via Nets:

  1. Gå ind på Nets.eu og klik på ”Tilmeld mobilnummer til dit kort”
  2. Indtast dit kortnummer på den side du bliver ledt hen på
  3. Log ind med dit NemID
  4. Indtast det mobilnummer du vil knytte til dine betalingskort
  5. Du får en SMS fra Nets med en engangskode du skal taste ind
  6. Du skal indtaste et personligt kodeord
  7. Bekræft igen med dit NemID, at nummeret skal tilknyttes kortet

 

Bruger JustMore.dk 2-faktor godkendelse?

Ja, det gør vi. Det er lovpligtigt, at alle onlinebutikker i Danmark og i EU skal have 2 faktor godkendelse fra januar 2021.

 

Hvorfor er to-faktor-godkendelse indført?

Det er for at reducere misbrug af betalinger på e-handelssites, at der nu er et krav om to-faktor-genkendelse. Tidligere er der blevet begået misbrug med danske betalingskort for mange millioner kroner. For at undgå det og sikre dig som forbruger er dette initiativ kommet fra EU. Handler du uden for EU, vil du ikke opleve to-faktor-godkendelse.
Der er flere kategorier af godkendelser, to-faktor-godkendelsen skal bestå af to af disse tre. 1. Noget betaleren er, 2. Noget betaleren har, og 3. Noget betaleren ved.
Det vil jeg uddybe her. Kategori 1 dækker bl.a. over fingertryksscanning, stemmegenkendelse og øjenscanning. Kategori 2 er bl.a. omfatter apparater, der kan modtage engangsadgangskoder via SMS, betalingskort og apps. Kategori 3 omfatter en adgangskode, PIN og vidensbaserede spørgsmål.
To-faktor-genkendelsen skal bestå af to faktorer fra to forskellige af de ovenstående tre kategorier. Derfor kan man ikke godkende med en PIN kode og et vidensbaseret spørgsmål, da de begge disse er fra kategori 3.

 

Læs mere om to-faktor-godkendelse fra din egen bank:

 

Andre spørgsmål om betalinger:

 

Hvordan kan jeg betale hos JustMore?

  • Som virksomhed kan du betale med betalingskort, MobilePay eller faktura
  • Som privatperson kan du betale med betalingskort og MobilePay
  • Offentlige institutioner og visse privatejede institutioner (med numre, der starter med 5798 og 5790), kan betale med EAN betaling

 

Hvilke kort kan jeg bruge?

JustMore tager imod de fleste betalingskort: Dankort, Visa/Dankort, Visa Electron, MasterCard og American Express.
For betalingskort der er udstedt til privatpersoner i Danmark, er betalingen gebyrfri.
For erhvervskort samt private kort uden for Danmark, vil der blive opkrævet et kortgebyr.

 

Har du spørgsmål?

Har du spørgsmål til brugen af hjemmesiden, produkter, betaling eller andet er du velkommen til at ringe til vores kundeservice på 7020 5537. Vi sidder klar til at hjælpe dig.